Anasayfa > Proje Yönetimi > Pareto (ABC) Analizini Uygulayarak Anlayalım!!!

Pareto (ABC) Analizini Uygulayarak Anlayalım!!!

Wilfredo Pareto’nun araştırmaları sonucu ortaya çıkan Pareto (ABC) Analizi toplumsal gelirin bireyler arasında eşit dağılmadığını göstermiştir. Pareto’ya göre milli sermayelerin %80′i, %20′lik kesimin elinde, geri kalan %20′si ise toplumun %80′lik kesiminin elindedir.

pareto-principlePareto’nun bu basit çıkarımı endüstri mühendisliği için devrim niteliğinde uygulamalara yol açmıştır. Pareto analizi ile işletme kaynakları, elde tutulan stoklar ya da satışı arttırılacak ürünler önem derecelerine göre sınıflandırılabilmiş ve analiz dönemleri içerisinde daha doğru karar almak kolaylaşmıştır.

Pareto analizi, oldukça kolay ve anlaşılır bir karar verme tekniğidir.

Aşağıdaki uygulamada mobilya sektöründe mağazacılık yapan bir işletmenin aylık gelir kayıtları yer almaktadır. Bu kayıtlara göre yapılan Pareto analizi ile stoklanmasına önem verilecek ürün grupları belirlenmiştir.

Kayıtlar: Aşağıdaki tabloda mağazacının 1 ay içerisinde satışını yaptığı ürünlerin kayıtları yer almaktadır.

pareto analizi - kalitecemberi.com

  • İşletme sahibi ilk olarak ürün gruplarını ciro değerlerine göre büyükten küçüğe doğru sıralamalıdır.
  • Sıralama işleminden sonra her bir ürünün diğer ürünler arasındaki yüzde ciro değerleri hesaplanmalıdır.
  • [%ciro]=[ürünün cirosu] / [toplam ciro]
  • Yüzdelik ciro değerleri yukarıdan aşağıya doğru, basamaklar halinde toplanarak yüzdesel kümülatif (toplam) ciro değerleri bulunmalıdır.

Kümülatif sonuçlara bakılarak;
0 – 0,85 arası ürünler A Sınıfı,
0,85 – 0,95 arası ürünler B Sınıfı,
0,95 – 1,00 arası ürünler C sınıfı olarak işaretlenmelidir.

abc analizi - kalitecemberi.com

Pareto analizinin yorumlanması: Uygulamadaki mobilya mağazası, stoklama ve satış faaliyetlerinde ya da hizmet kalitesini arttırmak için yapılacak çalışmalarda hatta reklamı yapılacak konularda A sınıfı ürün gruplarına öncelik vermelidir. A sınıfı ürün grupları; nevresim, sandalye, masa, kanepe, dekoratif ürünler, sehpa ve duvar boyalarını kapsamaktadır. Bu ürün gruplarına yapılacak herhangi bir işlem, işletme başarısını daha fazla etkileyecektir.

Bu yazı;kalitecemberi.com/ sitesinden alıntıdır.

  1. Temmuz 29, 2013, 8:35 am

    Reblogged this on yasarnorman.

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: