Anasayfa > İş Zekası > Veri Ambarı Nedir?

Veri Ambarı Nedir?

Veri Ambarı nedir ?

data-warehouse7En basit tanımı ile ilişkisel verilerin bulunduğu, büyük hacimli, tarihsel derinliği olan ve çeşitli analizlerin çıkarıldığı yapılardır. DW sistemleri (Data Warehouse), iki önemli noktada bize yardımcı olmaktadır. Birincisi, karar destek sistemleri; ikincisi ise, çeşitli operasyonel sistemlerden gelen verilerin temizlenme, dönüştürme ve saklanması işlevidir.

Bu iki yapıda, tarihsel derinliği olan analitik ve iş zekası ihtiyaçlarına destek verecek şekilde tasarlanmıştır.

    Karar destek sistemleri; veri hakkındaki ayrıntılı bilgiye ulaşabilen ve çıkarımlarda bulunabilen sistemlerdir. Verinin nereden geldiği, nasıl olduğu , ne olması gerektiği ve gelecekte ne olabileceği hakkındaki sorulara cevap arar.

Veri ambarcılığında, söz sahibi olan Inmon ve Kimball, datawarehouse yapısına iki farklı bakış açısı getirmişlerdir.

Inmon, veri ambarı sistemlerini; konu odaklı,bütünleşik,kalıcı ve zaman bağımlı bir yapıda olduğunu ifade eder. Bunları kısaca inceleyecek olursak;

Konu Odaklı

Inmon’a göre veri ambarları konu odaklı inşaa edilirler.Böylecelikle uzun vadede şirket kararlarının oluşmasına yardımcı olur.Konu odaklı olması hem belirli bir alandaki sorulara cevap almamızı kolaylaştırır hemde bizi gereksiz veri tekrarlarından kurtarmış olur. Kurumun müşteri,satış,ürün,alım-satım,dağıtım..vb bilgilerini içeren bir konu bütünlüğü vardır.

Entegre Edilmiş

Veri ambarlarına gelen farklı türdeki verilerin tek bir ortamda entegre olması anlamına gelir.Veriler arasındaki bütünlük ve doğruluk bu aşamada sağlanır.

Kalıcılık

Veri ambarlarında veriler silinmez veya güncellenmez ,kalıcıdır.Silinme veya güncelleme işlemi gerçekleştiği zaman geçmişe yönelik veriler ile sağlıklı analizler yapmak mümkün olmayacaktır.Bundan dolayı veri sürekli artarak devam eder.

Zamana Bağlı

Veriambarları geçmişe yönelik verileri barındırır.Bu veriler 5-10 yıl veya daha fazla olabilir.Zaman bağımlı olması veri ambarı sisteminin en önemli özelliklerinden birisidir.

Kimball yaklaşımında ise öncelikli olarak, iş ihtiyaçları belirlenir ve bu iş ihtiyaçlarına göre Data Mart-Veri Pazarları modellenerek veri ambarı oluşur. Veri ambarları, konu odaklı bu yapıların birleşmesinden oluşur. Bu farklı konulardan oluşan yapıları birleştirmek içinse “confurmed dimensional” uygun boyutsal adını verdiği bir yapı bulunur.Bu yapıda benzer niteliklerdeki veri pazarları’nın birbirleriyle biçim uyumsuzluğunun girilmesi amaçlanmıştır.Böylece veri pazarlarının birleşiminden ne gibi sonuçların çıkacağı analiz edilebilir.

Bu yapılardan hangisini tercih edeceğiniz ise gelişen ve değişen iş ihtiyaçlarınıza göre şekillenebilir. Genel olarak kullanılan metod ise, Inmon’ın bahsetmiş olduğu yapıdır.

Bu yazı;www.datawarehouse.gen.tr/Makale.aspx?ID=568&seo=veri-ambari-tarihce-ve-ozellikleri sitesinden alıntıdır.

Kategoriler:İş Zekası
  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: